FANDOM

Opala

Sławek Opala

"Ja zawsze siebie samego nazywałem "psem", ale nie w kontekście złego, tylko tego dobrego. Pies przede wszystkim jest wierny... i walczy do końca."
―O swojej pracy.[src]

Sławomir Opala (ur. 1966, zm. 26/27 lipca 2014 r. w Górze Kalwarii) - polski policjant w randze komisarza, były oficer operacyjny Wydziału Zabójstw Komendy Stołecznej Policji. Jest pierwowzorem postaci Despero i Metyla.

W 1990 r wstąpił do Policji. Rozwodnik, miał córkę Martynę, która przez pewien czas była nękana przez jego wrogów. Był narratorem i, obok Krzysztofa Tkaczyka, głównym bohaterem serialu dokumentalnego Prawdziwe psy w reżyserii Krzysztofa Langa i Patryka Vegi. Pracował wówczas w Wydziale Zabójstw Komendy Stołecznej Policji. Rola w dokumencie przyniosła mu popularność, przez co stał on się symbolem sprawiedliwego i nieugiętego policjanta. Krótko po emisji serialu Opala popadł w konflikt z przełożonymi, co skończyło się uderzeniem jednego z nich. W 2003 będąc w stanie nietrzeźwym Opala postrzelił swoją ciężarną konkubinę, która następnie zeznała, że strzeliła do siebie sama. Za ten czyn został wyrzucony z pracy. Następnie krótko pracował w agencji detektywistycznej Krzysztofa Rutkowskiego.

W roku 2011 Opali zostały przedstawione zarzuty udziału w grupie przestępczej o charakterze zbrojnym, powiązań z mafią pruszkowską, wymuszeń rozbójniczych oraz łapówkarstwa. Opala miał m.in. przekazywać gangsterom informacje o poczynaniach policji. Przebywał przez rok w areszcie śledczym. Choć nie przyznał się do zarzucanych mu czynów, dobrowolnie poddał się karze i został w lutym 2012 roku skazany na 2 lata i 6 miesięcy pozbawienia wolności. Wyszedł na wolność w 2013 r.

Popełnił samobójstwo nocą z 26 na 27 lipca 2014 r. w domu swoich rodziców w podwarszawskiej Górze Kalwarii. Dokonał tego wieszając się na kablu od ładowarki do telefonu. Miał 48 lat.